Recensie: Zoekend onder een vreemde hemel

Elisabeth Riphagen
Uitgeverij Free Musketeers
366 pagina’s
€ 19,95
ISBN: 9789048438440

Elisabeth en Gerrit Riphagen werkten van 1967 tot en met 1972 in het onderwijs in Torajaland, Sulawesi (Indonesië). Sindsdien blijft het echtpaar betrokken bij de ontwikkelingen daar. Elisabeth publiceerde onlangs de roman Zoekend onder een vreemde hemel. Ten dele gebaseerd op haar eigen ervaringen.

OmslagZoekendOnderEenVreemdeHemel

In het verhaal staat het groeiproces centraal van een jong Nederlands paar, Rudolf en Eva, dat door het contact met de Toraja cultuur in Sulawesi verandert en waardoor ze het leven heel anders gaan ervaren en beseffen waar alles echt om draait. Het stel maakt in 1967 de lange reis naar Sulawsi, toen nog dertig uur met tussenstops, terwijl de zwangere Eva de meeste tijd ziek is. Het is dan twee jaar geleden dat ruim een miljoen mensen, communisten en mensen die ervan worden verdacht communist te zijn of ermee te sympathiseren, door doodseskaders in heel Indonesië om het leven zijn gebracht.

Rudolf stort zich op zijn werk als docent en ontwikkelingswerker, waar de bouw van een technische school centraal staat. Eva probeert zichIndonesieFloresTraditioneleDans de voor haar vreemde Toraja-cultuur eigen te maken. Door de mysterieuze adat (tradities), de chaotische politiek en het vreemde leven raakt ze helemaal de weg kwijt. Ze vecht voor het behoud van Rudolfs missie, maar raakt verstrikt in haar eigen grote levensvragen. In de schaduw van zijn missie en tegen de achtergrond van politiek geweld zoekt ze een eigen weg onder een vreemde hemel, waar de titel op de omslag naar verwijst.

Het is haar christelijke opvoeding en vastgeroeste geloofsopvatting dat ze dienstbaar moet zijn aan haar man en iedereen om haar heen, watde zendelinge belet om echt de vleugels uit te slaan, terwijl Rudolf zijn gang gaat en veel op pad is. Heel langzaam weet ze zich uit die ketenen te bevrijden. Door voortdurende aanvallen van malaria moet ze het na vijf jaar moeten opgeven. Maar 27 jaar later, in 1999, gaan ze opnieuw terug naar de ver afgelegen kampungs waar ze oude bekenden ontmoeten. Maar ook dan escaleert het geweld waar ze midden in terecht komen.

PersreisIndonesie 209De schrijfster geeft een goed beeld van wat er in Indonesië gebeurd is onder het bewind van Soeharto, de strijd tussen de diverse geloofsgemeenschappen, het leven in de dorpen en kampongs, de diverse culturen met hun eigen normen en waarden, de corruptie en het machtsmisbruik. En hoe het land er nu voorstaat. Aan het eind van het boek dat blijft boeien, gebeurt er iets ingrijpends en zullen ze een beslissing moeten nemen wat een andere wending aan hun leven zal geven.

Tegenwoordig verblijven Elisabeth en haar man het grootste deel van het jaar in Indonesië. Het land waar ze niet meer van kunnen loskomen.

Bert Vos

Share and Enjoy:
  • Print
  • email
  • Google Bookmarks
  • Facebook
  • Twitter
  • Hyves
  • LinkedIn
  • NuJIJ
  • eKudos
  • MySpace
  • del.icio.us

Nieuwste verhalen in categorie Recensies

13 reacties

• Esther van Lieshout

Een boek om aan je hart te drukken. Je waant je helemaal in Indonesië door de prachtige omschrijving. Daarbij wordt jezelf ook op een spoor tot innerlijke ontdekking aangezet. Warm aanbevolen!

• Gesuino

Je leest en de bijzondere schrijfwijze brengt je meteen naar Indonesië. De zoektocht naar een eigen plek in de onbekende, vreemde samenleving is voelbaar, de innerlijke zoektocht van de hoofdpersoon voor mij zeer herkenbaar en aangrijpend.

• Geralde

De kroniekroman “zoekend onder een vreemde hemel” is een prachtig boek wat heel prettig leest. Het is met liefde, eerlijkheid en respect geschreven. Respect voor haar man en zijn keuzes en passie, respect voor de andere cultuur (die soms ver van de hare afstaat), maar ook respect voor zichzelf. Het is een indrukwekkend verhaal waarin de lezer mee gaat op reis en een inkijkje krijgt in het leven van twee jonge mensen die zijn uitgezonden naar de binnenlanden van Sulawesi. De veerkracht van beiden is bewonderenswaardig. Echt een aanrader!

• Aribauk

Een boek om te lezen en herlezen…. Een vlot leesbaar en indrukwekkend levensverhaal met vele spannende momenten en wendingen, met diepe reflectie op het leven bedoeld als leven in vrijheid en liefde. Het gaat over Indonesië, over grandeur en misère in onderwijs en ontwikkelingswerk en de politieke en religieuze veranderingen vanaf 1967 tot nu toe. Maar bovenal gaat het over hoe de hoofdpersoon Eva door alles heen groeit in haar mens-zijn. Een mens om van te houden, die een bevrijdende ontwikkeling doormaakt. Die ontwikkeling werd aanstekelijk overgebracht op mij als lezer. Een proeve van concrete spiritualiteit! Van harte aanbevolen! Goede verhaallijn, meeslepend en verrassend!

• Douwe van der Heide

Een heel mooi ontroerend menselijk verhaal. Prachtig verteld en in een adem uitgelezen. Ook heel leerzaam.
    Pluspunten:
    Goede verhaallijn, Meeslepend verhaal, veel diepgang

• Elise

Dit boek onlangs gelezen! Heel inspirerend!
    Het boek laat je de sferen proeven van een jong iemand die in een onbekende wereld terecht komt.
    Het is zo geschreven dat je er heerlijk in weg droomt!

In een woord GEWELDIG!! Ik raad iedereen aan om dit boek te lezen voor ontspanning maar zeker ook om veel van te leren!

• Marja Westerink

Dit boek heeft me van het begin tot het eind geraakt. Het boek geeft op indringende wijze een inkijk in het leven van 2 jonge mensen die vol idealen en moed, maar zonder een goede voorbereiding gaan werken in een hen volkomen vreemde cultuur van de Torajabevolking. De innerlijke strijd van Eva en al haar levensvragen zijn prachtig beschreven.
    Het boek is echt een aanrader.

• Hermien Staals

Er zijn boeken die je niet meteen uit wilt lezen omdat je beetje bij beetje wilt genieten van het meegenomen worden in het verhaal. Dit is zo’n boek. Ik heb het in drie weken, hoofdstuk voor hoofdstuk gelezen, waarbij ik meer en meer van Eva ging houden. Er waren een aantal dingen die me erg raakten in het verhaal: de spirituele zoektocht van Eva, het doorzettingsvermogen van Rudolf en de cultuur van Indonesië. Nu ik het boek uit heb, smaakt het naar meer. Hoe zou het met Eva gaan, eenmaal terug in Nederland?

• Nynke Kessenich

Een prachtig boek! Je leest het in een adem door. Het is een meeslepend verhaal, open en eerlijk en zo beeldend dat je als het ware over Eva’s schouder mee kan kijken. De schrijfster weet op een inspirerende manier Eva’s zoektocht (zieletocht) te verwoorden. Het raakt en emotioneert je. Je leert anders te kijken naar jezelf, naar het leven hier in vergelijking met het leven beschreven in het boek. Heeft veel indruk gemaakt. Kortom een aanrader!!

Pluspunten:

Goede verhaallijn, Meeslepend verhaal, beeldende schrijfstijl

• FokjeW

Elisabeth Riphagen weet op treffende wijze de tijdgeest van het dekolonisatieproces in Torajaland in Indonesie te schetsen in de vorm van een ontwikkelingsroman. Door de dagelijkse belevenissen van de 21 jarige hoofdpersoon Eva te beschrijven brengt zij thema’s als corruptie, de kloof tussen arm en rijk, de werking van de adat op een natuurlijke wijze ter sprake. De humor waarmee zij verschillende scenes lardeert, brengen een glimlach bij de lezer te weeg. Aangezien het boek is geschreven op basis van een waargebeurde geschiedenis leest het ook als een inspirerende levensreis die de lezer uitnodigt om zelf te zoeken naar de betekenis van zijn of haar eigen levenskeuzes.
    Pluspunten:Goede verhaallijn, Meeslepend verhaal, Inspirerend

• Margreet de Bree

Vanaf de eerste bladzijde neemt Elisabeth Riphagen je mee in het verhaal over Eva, een jonge vrouw die samen met haar man naar een onbekend land afreist. Zij weet Eva zo neer te zetten dat zij niet op een afstand blijft maar dat je haar van dichtbij, vanuit haar binnenkant, leert kennen. Als mens komt zij dichtbij mij te staan. Iemand met een menselijk gezicht, met haar vragen, strijd maar ook met haar verlangen. Zoekend onder een vreemde hemel is een prachtig ontroerend boek over een moedige vrouw die haar eigen weg durft te gaan en zoeken in een onbekende wereld.

• Thirza

Ik vond het boek Zoekend onder een vreemde hemel prachtig. Het is een boek dat je door wilt lezen. Ik herken mezelf erin. Ik wil naar de derde wereld en mensen opzoeken. Dit boek nodigt daartoe uit.(19 jr)

• Liesbeth van der Eijk

Een heerlijk boek om te lezen, avontuurlijk, eerlijk en in zeer aangename leesstijl geschreven. Je leert goed de Indonesische cultuur kennen. De weg die de hoofdpersoon gaat wordt heel persoonlijk beschreven en is ook echt zo gebeurd. Zij geeft een inkijkje in haar ziel. Fantastisch boek!!

Nieuws