De keuze van mijn vader: indrukwekkend familiedocument

In de Nederlandse filmhuizen gaat de documentaire De keuze van mijn vader in première. De film is een indrukwekkend familiedocument. Daarin laat cineaste Yan Ting Yuen het verband zien tussen individuele keuzes van haar vader en grotere gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis. Hoe is het voor een kind om mee te maken dat je ouders vanuit China naar Nederland migreren en op het eind van hun leven teruggaan naar het vaderland?

Hoe heeft filmmaakster Yuen het maken van een documentaire over haar eigen familie zelf ervaren? “Het meest bijzondere om mee te maken was dat het verhaal, ondanks het gesloten karakter van mijn vader en veel familieleden, er vrij ongedwongen en heel naturel is uitgekomen. Daar heb ik geen overdreven moeite voor hoeven te doen.” De documentaire ging reeds in première op het International Film Festival Rotterdam (IFFR) waar deze uitverkochte zalen trok. Yuen: “Op het festival raakte mijn documentaire een gevoelige snaar. Zowel door bioscoopbezoekers met een Chinese als een Nederlandse achtergrond werd menige traan weggepinkt.”

De keuze van mijn vader

In de jaren 80 migreert de oom van Yuen naar Nederland. Enkele jaren later haalde hij haar vader ook over om de grote reis overzee te maken. “Mijn vader zegt op het einde van zijn leven dat hij nooit spijt van deze migratie heeft gehad.” Maar dan zijn volgens de documentairemaakster de moeilijke beginjaren inmiddels in de vergetelheid geraakt. “In die tijd was de armoede groot en bovendien was het leven in Hongkong voor ons helemaal zo slecht niet.”

De keuze van mijn vader

Culturele Revolutie

Aan de migratie naar Nederland was een migratie van China naar Hongkong voorafgegaan in de tijd van de Culturele Revolutie. Toen ging Yuen’s vader als eerste. Later volgde haar oom, die in de problemen raakte omdat hij een leuze van de CCP had omgekeerd. “De leuze propageerde dat je eerst bitter moest eten om daarna zoet te mogen eten, kortom eerst ontberingen moest leiden om daarna te kunnen oogsten. Mijn oom kalkte dus op de muren: ‘eerst het zoet dan het bitter.’ Een kleine daad met grote gevolgen: ondanks dat zijn handschrift niet werd herkend, bleef hij verdacht en kon hij geen lid meer worden van de CCP, met als gevolg dat hij niet aan de universiteit mocht gaan studeren.

Toekomstperspectief

Yuen’s vader was enkele jaren daarvoor al gemigreerd. “Hij bezocht Hongkong vanwege een bruiloftsfeest van zijn oom. Het was slechts als bezoek bedoeld, maar de familie stond niet toe dat hij naar China terugging en pakte zijn papieren af. Zodat hij  in feite tot deze eerste migratie gedwongen werd. In die tijd had hij als iemand van de allerarmste klasse juist alle kansen om iets te worden in de Communistische Partij. Hij behoorde tot het volk dat de partij wilde verheffen. Dat is de rare speling van het lot. Mijn oom is later illegaal gemigreerd omdat de grenzen naar Hongkong toen al waren afgesloten. Een van de vragen is hoeveel keuze mijn vader werkelijk heeft gehad, maar ook mijn oom uiteindelijk. Diens keuze om naar Nederland te gaan kwam ook voort uit angst, want het communisme dreigde in die tijd over te slaan op Hongkong.”

De keuze van mijn vader

Hemeltjerijk

De Keuze van mijn Vader geeft een beeld wat het leven had kunnen worden als haar familie in China of Hongkong gebleven was. “Veel van mijn familie is daar nu hemeltjerijk. Dat is de ene kant van de medaille. Aan de andere kant moeten ze ook een hoge prijs betalen: democratische invloed is nagenoeg afwezig en vrijheid van meningsuiting is zeer beperkt. Maar ja, zij hechten minder waarde aan democratie dan mensen in het Westen.” Yuen is inmiddels bezig met een vervolg. “Voor de komende jaren volg ik de levens van meerdere Hongkongers. Ik wil zichtbaar maken wat het met hen doet nu Peking in politiek opzicht steeds meer de duimschroeven aandraait.”

Censuur

Eerder maakt Yuen de documentaire Yang ban xi, over het weer populair worden van een modelopera uit de tijd van de Culturele Revolutie onder de jongeren van nu. “De documentaire had wellicht ook in China vertoond kunnen worden. Kritiek op de Culturele Revolutie is er niet per se onmogelijk. Het probleem was dat ik in een voice-over meerdere malen de vrouw van Mao, Jiang Qing, citeerde. Zij is nog steeds persona non grata. Volgens de censuur moesten die fragmenten eruit. Enkele jaren geleden was ik daartoe niet bereid. Nu zou ik daar wat lichter over denken, van belang is toch ook dat zo’n documentaire in China vertoond kan worden.”

Met De keuze van mijn vader heeft de cineaste een prachtige documentaire gemaakt. Met veel indrukwekkend zwart-wit archiefmateriaal. Daarvoor heeft haar man, beeld-researcher Gerard Nijssen, tientallen uren aan bronmateriaal doorgespit.

Informatie over de data waarop de film in diverse bioscopen draait, is te vinden op:

www.cinemadelicatessen.nl/film/de-keuze-van-mijn-vader. Daarnaast is de documentaire ook online te zien is via Picl.nl.

Share and Enjoy:
  • Print
  • email
  • Google Bookmarks
  • Facebook
  • Twitter
  • Hyves
  • LinkedIn
  • NuJIJ
  • eKudos
  • MySpace
  • del.icio.us
 

Nieuwste verhalen in categorie China

 

Geen reacties

Reageren uitgeschakeld.

 
 
 
 

Nieuws